الدعوة مفهوم ومنطلق

الدعوة  إلى الله مفهوم ومنطلق

كلمه ( الدعوة ) كا لغوي معنى:
كلمه ( الدعوة ) خالص إسلامي اصطلاح هے، اور اس كے لغوي واصطلاحي معنوں كے درميان گهرا تعلق هے۔
يه فعل " دَ عَ وَ " على وزن " فَعَلَ " اگر ديكھا جائے, تو اس كا ايك هي مفهوم پايا جاتا هے۔ اور وه هے: كسي كو آواز يا كلام كے ذريعه اپني طرف مائل راغب يامتوجه كيا جائے, اگر وه متاثر هو جائے, تو اسے آپ ميں سے شمار كيا جائے (انظر معجم مقاييس اللغة 2/279)  اور اس فعل كے جتنے بھي مشتقات نكلے هيں, ان كے معاني ومفاهيم اسي كے ارد گرد گھومتے نظر آتے هيں. المحيط ميں هے: (( دعا دعاء ودعوى )) ، أي الإمالة والترغيب .

قرآن كريم ميں ( الدعوة ) معاني:
قرآن كريم ميں يه لفظ كئي معنوں كے لئے استعمال كيا گيا هے:
۱ ـ طلب: جيسے الله كا فرمان: ( لا تدعو اليوم ثبوراً واحداً وادعوا ثبوراً كثيراً) (الفرقان: 14).
يعني هائے ميري هلاكت! كهه كر اپني صرف ايك هلاكت اور ايك مصيبت كو نه طلب كرو, بلكه اپني بهت ساري هلاكتوں كو طلب كرو؟
۲ ـ ندا : جيسے الله كا فرمان:  ( ويوم يقول نادوا شركائي الذين زعمتم فدعوهم فلم يستجيبوا لهم وجعلنا بينهم موبقًا) (الكهف:52). يعني اسے پكاريں گے۔
۳ ـ سوال: جيسےبني إسرائيل كے كلام كو الله نے يوں نقل فرمايا:  ( قالوا ادع لنا ربك يبين لنا ما لونها) (البقرة:69). يعني اپنے رب سے سوال كرو كه اسے كس رنگ كي گائے چاهئے؟
۴ ـ كسي چيز پر ابھارنا اور جوش دلانا: جيسے آل فرعون كے مومن كا قول نقل كرتے هوئے الله كا فرمان:( ويا قوم مالي أدعوكم إلى النجاة وتدعونني إلى النار) (غافر:41). يعني كيا يه عدل هے كه ميں تمهيں نجات كے لئے ابھاروں, اور تم مجھے جهنم كي طرف ابھارو؟
۵ ـ استغاثه: جيسے الله كا فرمان:   ( قل أرأيتكم إن أتاكم عذاب الله أو أتتكم الساعة أغير الله تدعون إن كنتم صادقين) (الأنعام:40). يعني جب تم پر مصيبت آئےگي, تو تم الله كے سوا كسي اور سے استغاثه كروگے؟
۶ ـ حكم: نحو قوله تعالى : {وما لكم لا تؤمنون بالله والرسول يدعوكم لتؤمنوا بربكم} (الحديد:8). يعني رسول تمهيں حكم دے رها هے كه اپنے رب پر ايمان لاؤ۔
۷ ـ دعاء: جيسے الله كا فرمان:   ( ادعوا ربكم تضرُّعاً وخفية) (الأعراف:55) يعني اپنے رب سے دعا كرو۔

قرآن كريم ميں كا استعمال ان تمام معاني پر هوا هے۔ ليكن اگر غور كيا جائے, ت وان سب كا مفهوم "طلب" كے ارد گرد كھومتا نظر آتا هے. ندا منادي كے حضور كا مطالبه هے۔ سوا ل نا معلوم چيز كي وضاحت كا۔ ابھارنا مخاطب كي نظر ميں غير مرغوب عمل كا۔ استغاثه دفع ضر كا۔ حكم مطلقا كسي كام كا مطالبه هے۔ دعاء بھي الله سے طلب هي هے۔ صرف مقاصد كي وضاحت كے لئے الفاظ مختلف هيں۔ مگر معنى ومفهوم ايك هي هے۔

مذكوره لغوي معنوں كے لحاظ سے اگر (الدعوة)كي تعريف كي جائے تو  يوں هوگي: "الطلب من الناس الدخول في طاعة الله تبارك وتعالى، وطاعة رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم، والالتزام بشرائعه أي التدين بالدين الإسلامي الحنيف الذي اختاره الله تبارك وتعالى لخلقه والعمل بتعاليمه"
اس ضمن ميں اس آي تكو بھي پيش كر سكتے هيں: ( يا أيها الناس اعبدوا ربكم الذي خلقكم والذين من قبلكم لعلكم تتقون) (البقرة:21) .

اور مذكوره بيان سے يه بھي واضح هو گيا كه (الدعوة) كے لغوي معنى اور قرآن كے اصطلاحي معنوں ميں گهرا ربط هے۔ جيسے الله كا فرمان: " ادع إلى سبيل ربك " جو صراحة  الإمالة والترغيب پر هي دلالت كرتا هے۔أي الميل بالناس عن الشر ، ودعوتهم إلى سبيل الله رب العالمين .

كلمه (الدعوة) كا اصطلاحي معنى:
كلمه ( الدعوة ) كي اصطلاحي تعريف سلف سے ديگر كئي چيزوں كي طرح منقول نهيں هے۔ اس لئے هميں ان كے كلام سے استخراج واستنباط كرنا پڑےگا۔ تاكه هميں ان كي تعريف سے واقفيت هو سكے۔ چنانچه  علامه شيخ ابن حميد فرماتے هيں " ميرے علم كے مطابق متقدمين علماء كے نزديك اس كي اصطلاحي تعريف موجود نهيں هے" ( معالم في منهج الدعوة 9).
·       يهاں پر جليل القدر صحابي حضرت ربعي ابن عامر رضي الله عنه كے كلام كو سب سے پهلے هم كلمه ( الدعوة ) كي اصطلاح تعريف كے طور پر پيش كرتے هيں, جو انھوں نے جنگ قادسيه كے موقعه پر فارسيوں كے سپه سالاررستم كے سوال كے جواب ميں فرمايا تھا: " جئنا لنخرج العباد من عبادة العباد إلى عبادة رب العباد ، ومن ضيق الدنيا إلى سعة الدنيا والآخرة ، ومن جور الأديان إلى عدل الإسلام " .

·       الراشد صاحب كتاب المنطلق (ص 85) ـميں فرماتے هيں : شيخ الاسلام امام ابن تيميه رحمه الله نے كلمه ( الدعوة ) كي تعريف پر خامه فرسائي كي هے: (الدعوة إلى الله : هي الدعوة إلى الإيمان به، وبما جاءت به رسله، بتصديقهم فيما أخبروا به ، وطاعتهم فيما أمروا) .(الفتاوى 15: 157).

·       نيز فرمايا: (مندوب و مستحبات يا واجبات ميں سےهر وه چيز جو الله اور اس كے رسول كو پسند هو, ، ظاهر هو يا باطن هو، تو اس كا حكم دينا  الدعوة  إلى الله ميں سے هے۔اور هر وه چيز جسے ظاهر ميں يا باطن ميں الله اور اس كے رسول نے نا پسند كيا هو، ت واس سے روكنا  الدعوة  إلى الله ميں سے هے۔ اور دعوت الى الله كي تكميل اس وقت تك نهيں هو سكتي , جب تك ان چيزوں كو نه جائے, جسے الله پسند كرتا هے۔ اور ان چيزوں كو ترك نه كر ديا جائے, جنھيں الله نا پسند كرتا هے۔ خواه وه اقوال ميں سے هوں افعال ميں سے, ظاهري هوں يا باطني۔

اصطلاحي تعريف كي اس وضاحت سےيهاں يه بات بالكل واضح هو جاتي هے كه دعوت الى الله ميں هر وه طلب شامل هے, جسے الله پسند كرتا هے۔خواه اوامر كے طريق سے هوں, يا نواهي كے قبيل سے۔

متاخرين علماء كي تعريفات بھي شيخ الاسلام ابن تيميه رحمه الله كي اس تعريف كے هي متقارب هيں:
·       العلامه الشيخ ابن عثيمين رحمه الله نے يوں تعريف كي هے: هي "دعوة إلى مكارم الأخلاق، ومحاسن الأعمال، وحفظ الحقوق، وإقامة العدل بين الناس بإعطاء كل ذي حق حقه وتنزيله من المنازل ما يستحقه، فترتفع العقائد الكاملة والأحكام الشرعية، وتزهق العقائد الباطلة والقوانين الجاهلية والأحكام الوضعية"
·       ديگر كچھ علماء نے كها هے كه: الدعوة : تعريف الناس بربهم بأسمائه وصفاته، وكيفية الوصول إلى الرب سبحانه ، وما لهم إذا هم وصلوا إليه .
·       بعض علما نے كها: حداء بالناس لمعرفة الله والإيمان به، وتوحيده ربًا خالقًا مالكًا، وإلهًا معبودًا وحاكمًا فردًا، فلا منازع له في ربوبيته، ولا شريك له في إلهيته، ولا مضاد له في حاكميته . (أَفَغَيْرَ دِينِ اللَّهِ يَبْغُونَ وَلَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ طَوْعاً وَكَرْهاً وَإِلَيْهِ يُرْجَعُونَ) (آل عمران/83) ، (وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُكْماً لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ) (المائدة/50) .واتباع كل ما جاء به النبي صلى الله عليه وسلم.
·       العلامه الشيخ صالح بن حميد نے يوں تعريف كي: (قيام المسلم ذي الأهلية ـ في العلم والدين ـ بتبصير الناس بأمور دينهم ، وحثهم على الخير ، وإنقاذهم من شر واقع، وتحذيرهم من سوء متوقع ، على قدر الطاقة ، ليفوزوا بسعادة العاجل والآجل) ." (معالم في منهج الدعوة 9).
·       شيخ محمد خضر حسين كي تعريف اس طرح هے: حث الناس على الخير والهدى ،والأمر بالمعروف والنهي عن المنكر ، ليفوزوا بسعادة العاجل والآجل . (الدعوة إلى الإصلاح: 17)
·       علامه شيخ البيانوني جو تعريفات ميں معتبر مانے گئے هيں, فرماتے هيں: ( تبليغ الإسلام للناس ، وتعليمه إياهم ، وتطبيقه في واقع الحياة ). ( المدخل إلى علم الدعوة :16)

·       كچھ لوگوں نے دريا كو كوزے ميں بند كرتے هوئے فرمايا: الدعوة إلى الله تعالى هي معرفة الدين ودعوة الناس إليه تحقيقا لقوله تعالى : "والعصر * إن الإنسان لفي خسر * إلا الذين آمنوا وعملوا الصالحات وتواصوا بالحق وتواصوا بالصبر". وقوله سبحانه : {قل هذه سبيلي أدعو إلى الله على بصيرة أنا ومن اتبعني }

يعني لغوي قرآني اصطلاحي عرفي اور ديگرجمله ناحيوں سے دعوت كا عام اور شامل هونا اظهر من الشمس هے۔ يه اور بات هے كه لوگوں كو اپنے اپنے اعتبار سے عرف كا اختيار هے۔ پھر وه لفظ اس قدر غالب آجاتا هے, كه اس لفظ كو سنتے هي ذهن اسي طرف متبادر هوتا هے۔ مثلا "كلمه" كهنے سے كوئي بھي كلام شامل هو سكتا هے۔ مگر ايك مسلمان كا ذهن فوري طور پر كلمه طيبه يا كلمه شهاده كي طرف منتقل هو جاتا هے۔ يه كلمه كي تعريف نهيں, بلكه لوگوں كا عرف هے۔ ليكن دعوت كے لئے عرف بھي عام نهيں, بلكه محدود هوگا, جو صرف دين كي دعوت پر اطلاق كرتے هيں۔ ورنه مساجد ومنابر كے خطبے اور دروس ومحاضرات جن ميں خالص مسلمان هي شريك هوتے هيں, اور موضوعات بھي مواعظ وتذكير توعيه وتثقيف اور اسلامي تربيه پر محيط هوتے هيں, انھيں بھي دعوت الى الله هي كها جاتا هے۔ اور يه كام كرنے والے كو داعي يا داعيه هي كها جاتا هے۔ جب كه اسے كسي غير مسلم كو دين پيش كرنے كا شايد هي كبھي موقعه ملا هو۔
جي هاں! اگر كوئي اپنے كسي خاص ماحول يا كسي باريك نظم ونسق اور افهام وتفهيم كے لئے اس طرح كي تخصيص كرنا چاهيں۔ كه دعوت غير مسلم كو دين كي دعوت دينا, اور مواعظ وتذكير تثقيف وتوعيه برائے مسلم كهه ليا كريں۔ تو اس ميں كوئي اسلامي ركاوٹ ميرے علم ميں نهيں هے۔ مكاتب جاليات ميں عموما اس طرح كا نظريه هے۔ دعوت جو غير مسلموں كو دين كي طرف بلايا جائے۔ اور توعيه جو مسلمانوں كي تربيت وتعليم كا كام كرے۔
هاں اسے اسلامي يا شرعي اصطلاح نهيں كها جا سكتا۔ كيوں كه اب تك متقدمين يا متاخرين ميں سے كسي عالم نے ايسي تخصيص نهيں كي هے۔مسلمانوں ميں ديني بيداري لانے والا بھي داعي الى الله هے۔ اور غير مسلموں ميں دين كي اشاعت كرنے والا بھي داعي الى الله هے۔
هم سب الله كي رحمت كے محتاج هيں۔ مگر عموما مردوں كے لئے "رحمه الله" كا استعمال كيا جاتا هے۔ اگر كسي زنده شخص كے لئے اس جملے كا استعمال كيا گيا, تو لوگ حيرت سے منه تكنے لگتے هيں۔ جب كه ايسا هونا نهيں چاهئے۔ ايسا عرف  بنا لينا غلط نهيں هے۔ ليكن اس عرف كے خلاف كوئي اس لفظ كا استعمال كرے, تو اصولي طور پراسے بھي غلط قرار نهيں ديا جاسكتا۔ اس طرح كي بهت سي مثاليں هيں۔
لهذا ! اگر كوئي جمعه كا خطبه پڑھتا هے, يا مسند درس پر بيٹھے بچوں كو تعليم دےرها هوتا هے, يا كسي جلسۂ عام كو خطاب كر رها هوتا هے۔ بهر صورت وه داعي الى الله هے۔
اصل مدلول كے عموم ميں كوئي اشكال نهيں۔ البته عرفا تخصيص كي گنجائش هے۔ يعني اگر كوئي اپنے عرف ميں كسي مقصد سے دعوت كو مخصوص معنى يا غير مسلموں ميں دين كي نشر واشاعت كے لئے استعمال كرے, تو ايسا كرنے كي ممانعت نهيں هے۔ جهاں تك عموم دعوت هے, تذكير ومواعظ پندو نصائح وغيره تو وه تو اس ميں بغير كسي كي رائے لئے از خود شامل هيں۔
بالفاظ ديگر:
دعوت الى الله كهتے هيں الله كي جانب راغب كرنے كو۔ خواه كسي قول وفعل كے ذريعه هو۔ يا زبان وآواز كے ذريعه. خواه وه قول يا آواز نماز كي تلقين وعظ ونصيحت پر مبني هو يا دين كي دعوت پر۔ دعوت دعوت هے۔ مخاطب كے لحاظ سے امت كي دو قسم هے:
۱- امت مستجابه
۲- امت غير مستجابه
دعوت تو دعوت هے, خواه دين كي دعوت هو يا وعظ ونصيحت۔ پر ايسي جگه ميں مخاطب كے لحاظ سے اگر وه امت مستجابه ميں سے هے تو توعيه تذكير مواعظ وغيره كهه ديتے هيں۔ تاكه باريك سا فرق سمجھ ميں آجائے۔ اور اگر مخاطب امت غير مستجابه ميں سے هے تو (فليكن أول ما تدعوهم إليه شهادة أن لا إله إلا الله) كے تحت دين كي دعوت يں گے۔ اس دقيق فرق كو واضح كرنے كے لئے اگر اسے دعوت كهه ديا جائے تو كوئي حرج نهيں۔ جهاں تك عكس كا سوال هے تو ميرے خيال سےاس كے جواز ميں كسي كو اعتراض نهيں هوگا۔يعني بلا هواده امت غير مستجابه سے خطاب كو تذكير يا مواعظ كهه سكتے هيں (فهل من مدكر- لعله يذكر أو يخشى) اور امت مستجابه سے خطاب كو دعوت كهه سكتے هيں۔ اور زياده واضح كرنے كے لئےيه كهه سكتے هيں كه هر وه بات جو دين كے نام پركسي سے كي جائے۔ وه دعوت هے۔


دعوت الى الله كے شرائط

دعوت الى الله عموما  امت مستجابه كے لئے هو يا امت غير مستجابه كے لئے,  دو بنيادي شرائط هيں:
۱-  بصيرت: دعوت كي بات چل نكلي هے۔ تو بهتر هوگا كه ان دو شرطوں پر بھي كچھ باتيں هو جائيں۔
بصيرت تو واضح هے كه شريعت كي جانكاري كا نام هے۔ جس چيز كا علم هے۔ اس كي تبليغ واجب هے۔ اور جس كا علم نه هو وهاں رك جانا فرض هے۔ بصيرت چوں كه دعوت كے لئے بنيادي شرط هے۔ اسي لئے بعض دعوتي جماعتوں پر اعتراض كيا گيا هے۔ كيوں كه وه بصيرت كے بعد نهيں, بلكه بصيرت كے لئے دعوت ميں نكلتے هيں۔
۲-  حكمت:   حكمت دعوت پيش كرنے كے انداز اور طور طريقے ميں حسب ظروف وحال تبديلياں لانے كا نام هے۔ نه كه ان امور كو وقتي طور پر هي سهي مطلقا ترك كر دينے كا۔ يهاں بھي بعض دعوتي مكاتب فكر پر مواخذه كيا گيا هے۔ كيوں كه وه حكمت كے نام پر بعض شركيات وكفريات تك كو جھيل ليتے هيں!!! كه ابھي اگر اس پر كچھ كها گيا تو وه هم سے دور هو جائيں گے۔